Natec Sunergy

In het kort

Efficiënte afhandeling van workflows en overzicht in communicatie met externe partijen

Market
Logistics & Supply Chain
Service
OutSystems
Solution
Workflow monitoring, logistieke planning, Dynamics integraties

6

weken tot oplevering

40%

minder tijd nodig voor plannen

>50%

verbetering in nauwkeurigheid

achtergrond

Natec Sunergy is marktleider in de Benelux met solar producten. Met een assortiment dat nauwkeurig is afgestemd op de dynamische ontwikkelingen binnen de solar industrie, fungeert Natec als de cruciale schakel tussen wereldwijde producenten en de professionele installateurs in Europa.

Afdeling logistiek

De logistieke afdeling bij Natec vervult een sleutelrol tussen inkoop en verkoop. Het is verantwoordelijk voor het afstemmen van inkoop- en verkooporders en logistiek af te handelen.

Inkoop wordt in bulk gedaan op basis van verkoopvoorspellingen waarna de producten, die vervolgens onderweg of op voorraad zijn, worden toegewezen aan verkooporders die in de tussentijd zijn binnengekomen.

Het koppelen van inkooporders aan verkooporders speelt een grote rol, net als een strakke planning en heldere communicatie over het transport tussen warehouses en de klanten. Hierbij vertrouwde Natec Sunergy al jarenlang op een groeiend aantal Excel bestanden.

uitdagingen

Data integriteit

Er werd door meerdere personen in meerdere Excel bestnaden gewerkt die gezamenlijk overzicht moesten bieden in welke orders aan elkaar gekoppeld waren en een workflow over de logistieke opvolging. De meerdere Excel bestanden hadden als risico dat data verloren raakte, inkoop orders dubbel gekoppeld werden aan verschillende verkooporders. Daarnaast moesten de Excel bestanden dagelijks gesynchroniseerd worden met de in- en verkooporders uit Business Central.

Inzicht in de workflow

Het was een bewerkelijk proces om overzicht te bewaren over alle openstaande taken en waar containers met producten zich in de workflow bevonden.

Communicatie

Dagelijks moeten alle betrokken logistieke partners geïnformeerd worden over geplande transporten met vaak nog wijzigende details over de ophaal- of afleverlocaties. Dit betekende veel data uit Excel halen en combineren om vervolgens in emails te delen. Maar ook weer overzicht zien te houden wat er wel en niet al verstuurd is.

Jorg Mulder - Logistics Manager
Quatronic heeft in één workshop ons probleem en proces helder in kaart gebracht en daarna in 6 weken een oplossing gerealiseerd. Het team was enorm betrokken en zeer oplossingsgericht.
oplossing

Met één workshop is een helder begrip ontstaan van de problemen en is het logistieke proces in kaart gebracht. Vervolgens is er on-site in 6 weken een applicatie ontwikkeld, getest en uitgerold.

Deze applicatie zit nu in het hart van de operatie bij de logistieke afdeling.

Het betreft een inbound/outbound planning, tracking en dashboarding applicatie

  • Workflow gecentreerd
  • Manage taken voor logistieke planners
  • Versimpelde en geautomatiseerde communicatie met transporteurs en warehouses
  • Koppelen van inkoop- en verkooporders vanuit Business Central

Deze oplossing stelt Natec in staat om te focussen op uitzonderingen en de standaard workflows en communicatie met zo min mogelijk handelingen overzichtelijk uit te voeren.

meer weten

Neem contact op met

Remco

New Ventures Lead | Business Technology Consultant
Cases

Meer succesverhalen