Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis is een toonaangevende humanitaire organisatie die hulp biedt aan mensen in nood, zowel in binnen- als buitenland. Recent speelde het Rode Kruis een essentiële rol bij de begeleiding en opvang van Oekraïense vluchtelingen. Deze doelgroep heeft grote behoefte aan helder een toegankelijke informatie. Hiervoor is de Helpful Information App (HIA)ontwikkeld, een digitaal platform dat in korte tijd veel vluchtelingen heeft weten te bereiken met praktische antwoorden op vragen als: “Waar kan ik onderdak vinden?” of “Hoe schrijf ik mijn kinderen in op school?”
Complexe informatievoorziening
Ondanks dat informatie delen eenvoudig lijkt, kan het beheren en structureren van alle content een uitdaging zijn. Wie beheert de inhoud? Hoe zorg je voor een logische categorisering? En hoe vind je balans tussen overzicht en een grote hoeveelheid subcategorieën?
Beperkte zoekfunctionaliteit
Veel kleinere organisaties hebben niet de middelen om geavanceerde zoekfunctionaliteiten, zoals bij Google, in te zetten. De beschikbare zoekfunctionaliteit was simpel en voor velen niet toereikend om snel de nodige informatie te vinden. Hierdoor waren gebruikers in de HIA voornamelijk aangewezen op iconen en categorieën, wat overzichtelijk oogt maar ook kan leiden tot een overweldigende hoeveelheid informatie.
Risico’s bij generatieve AI
De opkomst van generatieve AI lijkt een antwoord op complexe zoekvragen, maar brengt risico’s met zich mee. AI kan namelijk onjuiste of inconsistente informatie geven, wat in het geval van belangrijke informatie over noodhulpvoorzieningen onacceptabel is.
In plaats van een generatief AI-model heeft Quatronic, samen met het Rode Kruis, gekozen voor een aanpak met semantische embedding. Dit is een geavanceerde, betrouwbare techniek binnen kunstmatige intelligentie waarmee de betekenis van tekst wordt vastgelegd. Hierdoor kan de zoekmachine gebruikersvragen nauwkeurig matchen met de relevante informatie in de database. Belangrijk daarbij is dat elk antwoord in de juiste context wordt gegeven, met bronvermelding.
- Betrouwbare matching: Door de semantische analyses vinden gebruikers het juiste antwoord sneller en accurater.
- API-architectuur: De oplossing is als API ontworpen, zodat deze gemakkelijk in de bestaande HIA-structuur is te integreren.
- Regelmatige updates: Zowel de database als de embeddings worden periodiek bijgewerkt zodat nieuwe informatie of veranderingen snel zijn doorgevoerd.
De nieuwe zoekfunctionaliteit in de HIA geeft vluchtelingen en andere hulpvragers direct toegang tot 100% betrouwbare informatie, zonder het risico van onjuiste AI-antwoorden. Door de koppeling met een actueel informatiesysteem hebben medewerkers van het Rode Kruis altijd grip op de content en kunnen zij snel inspelen op veranderende situaties. Zo maakt het Rode Kruis, samen met Quatronic, het verschil voor mensen die in een onzekere periode zo goed mogelijk willen worden geholpen.