Alpina Group - Data Dashboard
Inzicht in cruciale KPIs op een gecentraliseerde en gestandardiseerde manier
De Alpina Group is één van de grootste tussenpartijen binnen de financiële dienstverlening. Via een uitgebreid netwerk van adviseurs en een centraal aanvraagbureau worden uiteindelijk offertes van allerlei verschillende verzekeraars uitgevraagd en aan de zakelijke klanten voorgelegd. Bijvoorbeeld verzekeringen tegen langdurig zieke werknemers of brand- en inboedelverzekeringen waar je als adviseur allerlei details uit moet vragen om tot een goede offerte te komen.
Voor Alpina Group is door Quatronic een tool gebouwd waarmee verzekeringsadviseurs binnen enkele minuten offertes voor hun klanten kunnen genereren en vervolgens ook een aanvraag voor in kunnen dienen, waarover we eerder al deze case beschreven. De basis stond dus.
Gebrek aan inzicht
Inmiddels wordt die tool maandelijks door honderden adviseurs en accepten gebruikt, wat betekent dat er veel data wordt gegenereerd. Echter was het niet duidelijk hoeveel adviseurs en acceptanten nu gebruik maakten van de tool. Daarnaast wilde het management graag inzicht in KPI’s als doorlooptijden, conversie en product sales. Het centraliseren en visualiseren van die data werd daarom één van de nieuwe doelen. Door de verzamelde data op een duidelijke manier in beeld te brengen, kan je namelijk waardevolle inzichten opdoen. Bijvoorbeeld over trends, seizoensinvloeden of onderbenutte kansen.
Voorafgaand aan het project was al duidelijk welke data getoond moest worden. Omdat we zelf het systeem gebouwd hebben waar de data in te vinden is, was het eenvoudig om deze data beschikbaar te maken. Dit project nam slechts een maand in beslag. De data was namelijk direct beschikbaar, de kennis over de data zat al binnen het ontwikkelteam en daarnaast was de snelheid hoog doordat gebruik werd gemaakt van de low-code capabilities in OutSystems en Power BI.
Het resultaat is een gecentraliseerd dashboard waarin het management inzicht krijgt in de belangrijkste getallen. Zie je als manager bijvoorbeeld een advieskantoor dat uitblinkt in conversie? Dan kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken waarom dit hier zo goed gaat en wat andere advieskantoren hiervan zouden kunnen leren. Zo kan inzicht dus leiden tot een betere klantbediening. Daarnaast kan je zien hoeveel producten en van welke maatschappijen er worden aangevraagd, zodat duidelijk wordt welke producten en maatschappijen in trek zijn. Een andere uitkomst kan bijvoorbeeld betere efficiëntie zijn, doordat je inzicht kan krijgen in de grootste kostenposten.
Doordat er gebruik is gemaakt van een gecentraliseerd dashboard in Microsoft Power BI, beschikken alle gebruikers over dezelfde data en is er dus maar één versie van de waarheid. Oftewel, geen gestoei meer met Excel-documenten die niet up-to-date zijn. Het dashboard is interactief, dus kun je als gebruiker gemakkelijk de data filteren en vergelijkingen te maken. Hoe langer de offertetool gebruikt wordt, hoe waardevoller de inzichten worden omdat over tijd steeds duidelijker trends te spotten zijn. Ook is het eenvoudig om nieuwe soorten data toe te voegen en het dashboard zo steeds verder te verrijken.