MO the movement - Matchingplatform
Met een slim matchingplatform brengen we medewerkers en vrijwilligersorganisaties met elkaar in contact
De missie van MO the movement is om bedrijven te inspireren en in staat te stellen een positieve impact op de samenleving te hebben door middel van vrijwilligerswerk.
Via MO the movement krijgen werknemers de mogelijkheid om een deel van hun werktijd te besteden aan maatschappelijke projecten of goede doelen. Door bedrijven te verbinden met vrijwilligerskansen, krijgen werknemers de tijd en ruimte om bij te dragen aan een maatschappelijk doel dat hen aanspreekt. Tegelijkertijd wordt de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de bedrijven bevorderd en inzichtelijk gemaakt.
De uitdaging begon met een gaaf idee: een slim matchingsplatform bouwen. Maar als je een bedrijf wilt starten is er meer nodig dan een idee en de technologie. Er moest ook gewerkt worden aan het definiëren van een visie, het ontwikkelen van een businessmodel, en het veroveren van een positie in de markt. Bij Quatronic zijn we niet alleen geïnteresseerd in het bouwen van oplossingen; we willen ook strategisch meedenken en adviseren. Daarom zijn we deze samenwerking aangegaan als partnerschap, waarbij we een duurzame relatie hebben opgebouwd met MO the Movement.
Proces
- Requirements Verzamelen: In een tweedaagse workshop met het MO the Movement-team hebben we de specifieke behoeften en uitdagingen in kaart gebracht.
- Ontwerp & Prototyping: Vervolgens hebben we een high-fidelity prototype gemaakt om de oplossing te visualiseren en feedback te verzamelen van zowel MO the Movement als potentiële klanten en investeerders.
- Ontwikkeling: Binnen 3 maanden hebben we een Minimal Viable Product (MVP) opgeleverd met behulp van OutSystems (ODC). Regelmatige feedbacksessies en continue communicatie met stakeholders maakt dat we snel aanpassingen hebben kunnen maken en prioriteiten te stellen op basis van klantbehoeften. Dit resulteert in een snelle time-to-market en hoge klanttevredenheid.
- Testen & Implementatie: Verschillende vrijwilligersorganisaties en bedrijven zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het platform. Op dit moment zitten we in een pilotfase, waarin we zoveel mogelijk feedback verzamelen van eindgebruikers. Deze feedback wordt meegenomen in de verdere doorontwikkeling.
Resultaat
In slechts drie maanden tijd hebben we een matchingplatform opgeleverd dat de aanpak voor bedrijfs-vrijwilligerswerk volledig heeft gemoderniseerd. Het platform heeft een duidelijke positionering in de markt, en ondersteunt een groeiend netwerk van gebruikers en vrijwilligerskansen. Daarnaast sluit aan bij het business model van MO the movement.
Het platform is uniek in het berekenen van matchingspercentages. Hierdoor kunnen vrijwilligers direct de top 3 vacatures vinden die het best aansluiten bij hun interesses, vaardigheden en beschikbare uren. Dit vereenvoudigt het zoeken naar geschikt vrijwilligerswerk aanzienlijk.
Het eenvoudige gebruik van het platform leidt tot verhoogde betrokkenheid van medewerkers, en hogere deelnamepercentages. Hierdoor kunnen bedrijven en hun werknemers effectiever bijdragen aan maatschappelijke doelen.
Daarnaast biedt het uitgebreide analyse- en rapportagemogelijkheden, waardoor de impact op de Sustainable Development Goals (SDGs), meetbaar en inzichtelijk wordt voor bedrijven.