NextEnergy - Maatwerk EMS
NextEnergy is een scale-up energietechnologiebedrijf en biedt dynamische energieprijzen voor hun klanten aan. Dit zijn prijzen die per dag of zelfs per uur kunnen verschillen. Door op de juiste momenten energie te gebruiken kunnen klanten veel geld besparen.
NextEnergy is ontstaan vanuit een new venture samenwerking met Quatronic, waarbij wij vanaf het begin de verantwoordelijkheid hebben gehad over het ontwikkelen van de technische systemen van NextEnergy.
De noodzaak van een maatwerk systeem
Het idee van NextEnergy is uniek: klanten op allerlei slimme manieren laten profiteren van schommelingen in de energieprijs. Dit unieke business model vraagt echter erg specifieke functionaliteiten van haar technische systeem. Daarom was er de behoefte voor een maatwerk IT oplossing. Hiermee garanderen we volledige controle over de ontwikkeling van gewenste functionaliteiten en kunnen we snel meebewegen met veranderingen in de markt.
Kennis opdoen over de energiemarkt
Het oprichten van een energiebedrijf is een uitdaging, niet alleen op technisch vlak. Om te weten welke functionaliteiten de IT oplossing moet bieden, is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten welke eisen er worden gesteld aan energieleveranciers, wat de communicatie protocollen zijn in de markt en hoe de prijsfluctuaties in de energiemarkt gunstig kunnen worden benut. Onze consultants zijn meer dan alleen developers en hebben heel wat uitzoekwerk verricht voor en tijdens het ontwikkelen van functionaliteiten.
Korte ontwikkeltijd
We hebben voor dit project een erg ambitieuze deadline gesteld, waarbij we in 8 maanden een systeem hebben gebouwd dat klanten kon gaan bedienen.
Met het low-code platform OutSystems hebben wij een set aan applicaties en geautomatiseerde processen gemaakt.
Geautomatiseerde processen
Achter de schermen lopen bij een energieleverancier een enorme hoeveelheid processen. Het verwerken van nieuwe contractaanvragen, het communiceren met andere leveranciers, het ophalen van data van energiemeters, en ga zo maar door. Deze processen hebben we allemaal geautomatiseerd. Enkel bij uitzonderingen in processen komen er menselijke acties aan te pas.
Backoffice
Voor medewerkers van NextEnergy is er een Backoffice gemaakt. In deze web applicatie krijgen medewerkers inzicht in klant- en contractgegevens, kunnen ze de status van processen zien en de benodigde manuele acties uitvoeren.
Apps voor klanten
Klanten van NextEnergy kunnen gebruik maken van de mobiele app die we hebben ontwikkeld. Hierin krijgen ze inzicht in hun verbruik en energieprijzen en kunnen ze gegevens wijzigen. De functionaliteit van de app is sindsdien steeds verder uitgebreid.