Alpina Group - Automatisering Offertetraject

In het kort

Market
Financial Services
Service
OutSystems
Solution
Proces automatisering

2 weken

tot een Proof of Concept

4 maanden

tot volledige ingebruikname

80%

tijdsbesparing in de acceptatie van een offerte

achtergrond

Alpina Group (een fusie van de Heilbron Groep en de Voogd & Voogd Groep) is een van de grootste tussenpartijen binnen de financiële dienstverlening. Via een uitgebreid netwerk van adviseurs en een centrale acceptatieafdeling worden offertes van allerlei verschillende verzekeraars uitgevraagd en aan de zakelijke klanten voorgelegd.

Inkomen & Schade zakelijk

De afdelingen Inkomen en Schade zakelijk van Alpina hebben verzekeringsacceptanten in dienst. Offerteverzoeken van klanten worden door tussenpersonen (adviseurs) opgesteld en komen bij de acceptanten terecht. De acceptant controleert het risico, de dekking en offreert in samenwerking met de verzekeraar een passende premie. Hierna wordt ook de polisaanvraag ingediend, geaccordeerd en verwerkt tot een verzekeringspolis.

uitdagingen

Repetitief werk

Het opvragen van offertes bij meerdere verzekeraars was voor adviseurs een tijdrovend en foutgevoelig proces. Bij elke offertestraat voerde de adviseur dezelfde gegevens in om aan een premieberekening te komen.

Trage acceptatie

Het uitbrengen van een offerte en de acceptatie van een polisaanvraag nam veel tijd in beslag. Gegevens kwamen binnen via de mail, werden gecontroleerd bij meerdere verzekeraars en checks werden handmatig of in externe systemen gedaan.

Gebrek aan gebruiksvriendelijkheid

Het gebruik van meerdere offertestraten die een sterk afwijkende werking hebben leidde tot een slechte gebruiksvriendelijkheid bij het aanvragen van de offerte. Daarnaast resulteerde het in gefragmenteerde resultaten, documenten en voorwaarden.

Tom Ikink - Directeur Inkomen, Leven, Arbo en Re-integratie bij Alpina Group
Samen ontwerpen, korte lijnen, snel schakelen, periodiek evalueren en de adviseurs nauw betrekken bij de tussentijdse releases. Wij zien het als de ideale manier van werken aan een mooie toekomst.
oplossing

In 2 weken tijd is een Proof of Concept van de offerte- en acceptatiesoftware gebouwd voor de inkomensverzekeringen. Hierna heeft Quatronic met een team van 3 consultants binnen 3 maanden de applicaties ontwikkeld en uitgerold. Door het succes zijn daarna ook de zakelijke schadeverzekeringen in de software toegevoegd.

  • De oplossing is dé centrale plek voor de adviseurs en acceptanten van Alpina Group.
  • Offertewizard met dynamische vraagstelling
  • Real-time integratie met de premieberekeningen van verzekeraars
  • Geautomatiseerde checks (o.a. UBO, FISH, RDW en Roy-data)
  • Businessrule configuratie voor acceptatieregels
  • Centrale documentgeneratie

De aanvraagstraat stelt Alpina Group in staat om zich volledig op de klant te richten, en minder tijd te spenderen aan administratieve taken.

meer weten

Neem contact op met

Remco

New Ventures Lead | Business Technology Consultant
Cases

Meer succesverhalen