Retail marktleider

In het kort

Optimalisatie van order picking processen, ondersteund met moderne applicaties

Market
Logistics & Supply Chain
Service
OutSystems
Solution
Warehouse Management, Zebra handheld

> 5%

toename in efficiëntie

Verbeterde

gebruiksvriendelijkheid

Geen

downtime

Makkelijker

onderhoud en nieuwe features

achtergrond

Deze klant is een retail marktleider in Nederland met meer dan 1100 supermarkten, 6 distributiecentra en meer dan 10 ‘home shopping centers‘ (HSCs).

De home shop centers zijn het hart van de home shopping service waarmee je online je boodschappen kunt bestellen en thuis bezorgd krijgt. Deze dienst wordt landelijk aangeboden en groeit snel, vooral sinds de corona pandemie.

De snelle toename aan klanten en bestellingen oefende veel druk uit op de home shop centers die al op volle capaciteit draaiden. Om de toename in bestellingen het hoofd te kunnen bieden moesten zowel de capaciteit (aantal vestigingen) als de efficiëntie van de interne processen en ondersteunende tooling verhoogd worden.

De order fulfillment processen (order picking, voorraad aanvullen, voorraad tellen, tijdsregistratie, artikel informatie, vervaldatum controle) werden deels ondersteund door onveilige en verouderde applicaties. Ook werd er deels op papier en met Excels gewerkt.

uitdagingen

Een nieuwe suite van fullfilment apps was benodigd die op de nieuwste Zebra handscanners (draaiend op Android) werken.

Schaalbaarheid en onderhoudbaarheid

De apps moeten eenvoudig gedeployed en onderhouden kunnen worden op duizenden handscanners verspreid over meerdere HSCs.

Geen downtime

In het geval van netwerkproblemen moeten de medewerkers ongestoord door kunnen gaan met hun werkzaamheden zonder voortgang te verliezen. De voorgaande app was volledig afhankelijk van netwerkverbinding. Zonder connectie kwamen alle werkzaamheden direct tot stilstand.

Performance

Ondanks dat de vorige app verouderd was, was die app wel razendsnel. Vertragingen of foutjes in de app verstoren het order picking proces direct waardoor medewerkers gefrustreerd raken omdat zij strikte targets hebben. Orders kunnen dan mogelijk niet op tijd geleverd worden.

Gebruiksgemak

Elke seconde die je kwijt bent aan het zoeken naar een functionaliteit is een duur verloren tijd. Dus het gemakkelijk en intuïtief gebruik maken van de apps is cruciaal voor het efficient verlopen van de operatie.

Security

De voorgaande apps hadden een directe database connectie (telnet sessie) die erg snel maar niet veilig was.

oplossing

Suite met order fullfilment apps

  • Een suite met android gebaseerde orde fullfilment apps die op de meest recente Zebra handscanners werkt.
  • Elke app synchroniseert z'n benodigde data lokaal en laat medewerkers hun taken uitvoeren terwijl de voortgang op de achtergrond wordt gesynchroniseerd naar een centrale database. In het geval van netwerkproblemen functioneren de apps nog steeds waardoor medewerkers offline door kunnen werken en hun voortgang bij wordt gehouden.
  • Minimalistische designs toegespitst op de taken voorhanden, die enkel tonen wat binnen context relevant is.
  • Lokale validities voor elke gebruikersactie om onverhoopte fouten te voorkomen (scannen van incorrect product, incorrecte barcode, te veel producten, etc.).
  • Lokale business logica die medewerkers de kortste route laat lopen voor het order picken, producten laat overslaan als ze niet beschikbaar zijn om later terug te komen, en vele andere slimme verbeteringen om de processen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
foto's
No items found.
meer weten

Neem contact op met

Frank

Co-founder
Cases

Meer succesverhalen