Stadsverwarming Purmerend - Klantenportaal

In het kort

Market
Energy & Utilities
Service
OutSystems
Solution
Klantenportaal, mobiele app, CMS
achtergrond

Stadsverwarming Purmerend (SVP) beheert het stadsverwarmingsnetwerk van de gemeente Purmerend als een ‘integrated utility’. Dat betekent dat zowel de productie als de levering en afrekening bij dezelfde partij zitten. Ze beheren een warmtecentrale, het distributienet en leveren warmte bij ongeveer 30.000 aansluiting in de regio.

uitdagingen

SVP gebruikt het software pakket MECOMS van leverancier Ferranti. Dat is een software pakket op basis van Microsoft Dynamics. Daar was een 2012 versie van in gebruik die gemigreerd werd naar een 365 versie. Het bestaande klantportaal zou daardoor opnieuw gekoppeld moeten worden en was aan vernieuwing toe. Bovendien was er behoefte aan een klant-app om klanten beter te bedienen.  

oplossing

Er is voor de OutSystems low-code oplossing gekozen om een nieuw klantportaal en app vorm te geven dat klantcommunicatie, self-service en meer inzicht in verbruik moet bieden. Dit geheel op basis van data in Dynamics / Mecoms via API’s.

Klantportaal en -app

We hebben in 2 weken een Figma prototype neergezet om het ontwerp op vast te stellen en alle benodigde integraties na te gaan. Daarbij hebben we samen met ontwerpbureau 210 door-geïtereerd om een intuïtief werkende en goed uitziende app te ontwerpen. Daarna zijn we de app en het portaal gaan ontwikkelen in OutSystems, waarbij alle componenten in zowel app als portaal herbruikbaar zijn opgezet en het Figma ontwerp 1 op 1 overgenomen kon worden. Een team van 2 consultants heeft in 9 maanden het hele traject gedraaid van idee tot eerste testsessie.  

De voordelen

Klanten van SVP kunnen met dit systeem:

  • Klant worden en aanmelden vanuit de bestaande website  
  • Hun eigen gegevens wijzigen zonder tussenkomst van de klantenservice, waardoor de operationele kosten omlaag kunnen
  • Aanvragen doen voor verhuizingen, nieuwe afleversets of het melden van storingen
  • Inzicht krijgen in verbruiksgegevens vanuit de slimme meter data zodat ze de mogelijkheid krijgen om gerichter te besparen
  • Communicatie over warmteonderbrekingen ontvangen via o.a. pushnotificaties ontvangen of nieuws berichten via een ook gebouwd CMS ontvangen
foto's
No items found.
meer weten

Neem contact op met

Auke

Data & Analytics Lead | Business Technology Consultant
Cases

Meer succesverhalen