case

Alpina Group

Automatisering van het offertetraject

De Alpina Group (voorheen Heilbron Groep) is een van de grootste tussenpartijen binnen de financiële dienstverlening. Via een uitgebreid netwerk van adviseurs en een centraal aanvraag bureau worden uiteindelijk offertes van allerlei verschillende verzekeraars uitgevraagd en aan de zakelijke klanten voorgelegd. Bijvoorbeeld verzekeringen tegen langdurig zieke werknemers of brand- en inboedelverzekeringen waar je als adviseur allerlei details uit moet vragen om tot een goede offerte te komen.

De uitdaging

In de zakelijke verzekeringsmarkt is het opvragen van een offerte en het afsluiten van een verzekering een traject met allerlei handmatige handelingen wat tijdrovend kan zijn voor de tussenpersonen en de acceptanten, waardoor het zomaar eens dagen kan duren om een offerte te krijgen als zijnde adviseur en die te accepteren voor een acceptant. Voor de toekomst van bedrijven is het van belang om na te denken hoe je waarde kunt toevoegen in de digitale wereld en de binding met je klanten met hoge verwachtingen te houden. Alpina Group heeft daarom Quatronic gevraagd om na te denken over een compleet automatisch offerte traject. Quatronic heeft met een team van 3 consultants binnen 3 maanden een automatische aanvraagstraat gebouwd waarmee een adviseur een klant gemakkelijk kan begeleiden in het aanvragen van bijvoorbeeld een verzuimverzekering. Uiteraard na een uitgebreide (online) design sprint die alle partijen duidelijk maakt waar de uitdagingen in het proces precies liggen.

Onze aanpak

Quatronic heeft met een team van 3 consultants binnen 3 maanden een automatische aanvraagstraat gebouwd waarmee een adviseur een klant gemakkelijk kan begeleiden in het aanvragen van bijvoorbeeld een verzuimverzekering. Uiteraard na een uitgebreide (online) designsprint die alle partijen duidelijk maakt waar de uitdagingen in het proces precies liggen.

Cherelle Chin, product owner van de nieuwe aanvraagstraat bij Alpina: “We hebben Quatronic in de arm genomen om voor Heilbron en samen met onze eigen programmeurs een nieuwe offerte- en aanvraagstraat te ontwikkelen. In de eerste twee weken had Quatronic eigenlijk iedereen al omver geblazen met het tussenresultaat, we hebben in korte tijd het raamwerk neergezet van deze nieuwe tool, waarbij we zelfs al een rekenbox hebben kunnen koppelen!” Quatronic wil als OutSystems partner niet alleen developen, maar actief meedenken met de digitale inrichting en de business procesflows. Bij Alpina werkt deze methode heel goed. “Ze leveren goede, capabele consultants die verder gaan dan alleen oplossingen bouwen. We hebben met z’n allen de processen uitgedacht en ze hebben onze eigen programmeurs opgeleid in het gebruik van low-code voor een toekomstbestendige oplossing.”

Samen ontwerpen, korte lijnen, snel schakelen, periodiek evalueren en de adviseurs nauw betrekken bij de tussentijdse releases. Wij zien het als de ideale manier van werken aan een mooie toekomst.

Het resultaat

De adviseur van Alpina kan met de tool direct offertes en premies opvragen van verschillende verzekeraars, die direct aan de klant voorgelegd kunnen worden. Voor de klant kan het ook van belang zijn om snel te acteren dus ook het tekenen van de offerte en ontvangen van de polis is volledig gedigitaliseerd. Het gebruikersgemak voor adviseur en klant zijn daarin heel belangrijk. Dat ziet Cherelle ook zo: “we hadden eerder al een tool voor adviseurs, maar we merkten dat adviseurs de weg daarnaartoe niet altijd wisten te vinden, waardoor we alsnog offerte aanvragen via onze mailbox ontvingen. Dankzij het gebruiksgemak van onze nieuwe tool, is het voor onze adviseurs eenvoudiger gemaakt om zelf hun offertes in te voeren en ontvangen ze ook direct een premie. Met het accepteren van offertes zijn de acceptanten nog maar een paar minuten bezig. Dankzij diverse automatische checks en validaties zijn ook onze acceptanten voorzien van een gebruiksvriendelijke tool.”  

Mockup van de applicatie gemaakt voor Alpina

Directeur Tom Ikink is trots op het nieuwe platform, dat dankzij teamwork in korte tijd is gerealiseerd. “Dit platform is binnen enkele maanden neergezet, dankzij moderne technologie die ons in staat stelt snel en dynamisch gebruiksvriendelijke software te bouwen. Deze manier van ontwikkelen is gebaseerd op een nauwe samenwerking tussen business en IT en dat is ons prima is bevallen. Samen ontwerpen, korte lijnen, snel schakelen, periodiek evalueren en de adviseurs nauw betrekken bij tussentijdse releases. Wij zien het als de ideale manier van werken aan een mooie toekomst.”

Zo is de Alpina Group, mede dankzij Quatronic, klaar voor een digitale toekomst.

meer weten

Neem contact op met

Remco

Business Technology Consultant

Wil je kennismaken?
Neem contact op