Proud Experts

In het kort

Accuraat hypotheekadvies met actuele data en direct resultaat

Market
Financial Services
Service
OutSystems
Solution
Interactieve vragenlijst wizard, externe integraties
achtergrond

Proud Experts detacheert teams en professionals voor front-, mid- en backoffice klantprocessen binnen de hypotheek, verzekering, pensioen en compliance branche. Zo werken ze onder andere aan hypotheekadvies gesprekken en acceptatie.

know more

Consistentie en accuraatheid

Hypotheekadvies kan erg subjectief zijn omdat er een grote afhankelijkheid is van (de kennis van) de adviseur. Om consistentie en kwaliteit te leveren is het belangrijk om jonge adviseurs goed op te leiden en te laten werken met de benodigde software, maar daar lag een uitdaging. De gebruikte software bleek erg ingewikkeld en faciliteerde niet de ideale klantreis:

  • Tijdens het gesprek gebruikten adviseurs vaak een eigen Excel sheet waar berekeningen in gedaan werden. Hierin stonden echter vaak oude rentestanden of enkel gegevens van een beperkte groep hypotheekverstrekkers, waardoor berekeningen niet altijd klopten.
  • Na het gesprek voerden adviseurs de door klanten aangeleverde gegevens in in het systeem. Klanten moesten veel gegevens achterlaten, maar deze waren niet altijd volledig of juist irrelevant. Zo moest er naderhand ook nog vaak om extra gegevens gevraagd worden.
oplossing

Hypotheekadvies tool

Voor Proud Experts hebben we een hypotheekadvies tool gebouwd die tijdens het adviesgesprek gebruikt wordt. Verschillende scenario’s kunnen tijdens het gesprek met elkaar vergeleken worden (bijvoorbeeld “wat als ik eerder met pensioen ga”) en de benodigde gegevens worden tijdens het gesprek ingevuld. Cruciale informatie (zoals het maximaal te lenen bedrag) wordt meteen voor de klant berekent.

De tool is opgezet als een vragenlijst wizard. De gestelde vragen zijn afhankelijk van eerder gegeven antwoorden en de gestelde voorwaarden van verschillende hypotheekproducten. Door de opzet van deze vragenlijsten worden adviesgesprekken gestandaardiseerd. Dit zorgt voor consistentie en een betere klantbeleving. Ook maakt dit het opleiden van junior adviseurs makkelijker.

Om de informatie in het systeem up-to-date te houden worden elke nacht de nieuwe rentestanden opgehaald. Hiervoor is een integratie opgezet met de Nationale Hypotheekbond. Via deze integratie worden ook nieuwe hypotheekproducten en de voorwaarden van elk product opgehaald. Welke vragen gesteld moeten worden door de tool zijn onder andere afhankelijk van deze voorwaarden.

In dit project hebben we eerst een MVP opgeleverd waarmee we eerst alleen gesprekken met starters op de woningmarkt konden ondersteunen. Gaandeweg zijn steeds meer scenario’s toegevoegd, zoals doorstromers, het benutten van overwaarde en het oversluiten van hypotheken.

foto's
No items found.
meer weten

Neem contact op met

Fieke

Business Technology Consultant