blog
31/5/23

Maatwerk, maar dan met een gestandaardiseerde aanpak

Als organisaties kiezen voor maatwerkoplossingen, verwachten ze natuurlijk dat die perfect aansluiten bij hun behoeften. Dat vinden we bij Quatronic niet meer dan logisch. Maar hoe slagen wij erin om op consistente wijze dat perfect passende maatwerk te leveren? Hoe gek het ook klinkt: met een gestandaardiseerde aanpak. In deze blog neemt Wouter van der Meij, Co-Founder van Quatronic, je mee door de drie fases van onze gestandaardiseerde aanpak: Discover, Develop en Drive. Ontdek hoe we met deze aanpak altijd tot resultaten komen waar zowel wij als onze klanten blij van worden.

Discover: Het doorgronden van het probleem

Bij Quatronic starten we met het grondig begrijpen van het probleem. We organiseren workshops waarbij we met alle belanghebbenden bij elkaar komen om op een interactieve manier inzicht te krijgen in jouw bedrijfsprocessen en uitdagingen. Zelfs als je al weet wat je wilt – of beter: denkt te weten wat je wilt, organiseren we deze creatieve workshop. Je merkt het al: een beetje eigenwijsheid is ons niet vreemd. Zo scherpen we niet alleen jouw behoeften aan, hierdoor ontstaat ook een gedeeld begrip. We eindigen met een prototype, een visuele weergave van hoe de software zou kunnen werken. De designworkshop vormt het vertrekpunt voor ons verdere proces.

Develop: Iteratieve ontwikkeling met volledige transparantie

Na de Discover-fase vertalen we alle inzichten en ideeën naar werkbare requirements, waarmee we aan de slag gaan. We maken gebruik van het low-code-platform van OutSystems, waarmee we in visuele omgevingen werken en in sprints van meestal twee weken iteratief ontwikkelen. Na elke sprint leveren we nieuwe software op en laten we je zien wat de voortgang is. Dit zorgt voor volledige transparantie en stelt ons in staat om voortdurend input te verzamelen en bij te sturen. Het resultaat is een efficiënt ontwikkelproces, maar mét behoud van kwaliteit.

Drive: Implementatie, training en optimalisatie

In de Drive-fase gaan we over tot implementatie en nemen we het stuur in handen. We trainen jouw medewerkers, observeren hoe de software in de praktijk werkt en passen aan waar nodig. We meten de prestaties en evalueren of de oplossing daadwerkelijk voldoet aan de gestelde doelen. Het belangrijkste is dat we in deze fase flexibel blijven, boven op het proces zitten en snel schakelen door aanpassingen te maken als dat nodig is. Hoe briljant een idee ook is, in de praktijk kan het altijd minder effectief blijken dan verwacht, en dan passen we het aan. Door deze iteratieve benadering waarborgen we een succesvolle implementatie. Na de live-gang houdt het proces lang niet altijd op. Develop en Drive staan niet los van elkaar. Het komt regelmatig voor dat we nog volop nieuwe functionaliteiten ontwikkelen terwijl de oplossing al wel live staat.

Quatronic's gestandaardiseerde aanpak voor maatwerkapplicaties: discover, develop, drive

Voordelen van onze gestandaardiseerde aanpak

Onze gestandaardiseerde aanpak biedt belangrijke voordelen. Ten eerste werken we met hetzelfde Quatronic-team gedurende het hele proces. Daardoor ontstaat er geen ruis: degene die de business begrijpt en bij de designworkshop zit, bouwt ook de oplossing. Daarnaast zorgt onze gestandaardiseerde aanpak voor snelheid en kwaliteit. Neem een automerk als Toyota – een bedrijf waarmee ik tijdens mijn afstuderen in Japan heb samengewerkt. Elke Toyota komt van dezelfde lopende band en toch is elke auto maatwerk. De fabricagemethode is gestandaardiseerd, maar het resultaat is steeds anders. Zo werkt het feitelijk bij ons ook. Door consistent dezelfde werkwijze toe te passen, kunnen we snelheid en kwaliteit garanderen.

Continu leren en verbeteren

Net als bij Toyota, is het concept van Poka Yoke – Japans voor foutpreventie – onderdeel van ons ‘productieproces’. Fouten maken is menselijk, maar daar moet je vervolgens wel lering uit trekken. De simkaart is een prachtig voorbeeld, die kun je maar op één manier in telefoon doen omdat er een hoekje uit is. Dat is natuurlijk ooit een keer fout gegaan, toen heeft iemand bedacht: hoe kunnen we voorkomen dat mensen steeds weer die simkaart verkeerd om in hun telefoon stoppen? Die manier van denken is ook diep geworteld in onze bedrijfscultuur en dat stelt ons in staat om voortdurend te verbeteren en zo creëren we steeds weer maximale waarde.

Benieuwd naar onze aanpak?

Wil jij ook profiteren van de gestandaardiseerde aanpak en maatwerkoplossingen van Quatronic? Neem dan contact op met Wouter van der Meij via mail of geef hem een belletje op 06 1340 7347. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen verbeteren.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

meer weten

Neem contact op met

Wouter

Co-founder