blog
13/8/24

Transformeer je business met data & analytics

This blog is machine translated to English.

Beslissen op onderbuikgevoel is riskant. Ontdek hoe je data om kunt zetten in waardevolle inzichten en welke trends belangrijk zijn.

Het nemen van beslissingen op basis van onderbuikgevoel brengt risico’s met zich mee. Om je keuzes te onderbouwen, heb je data nodig. Vaak zijn deze data al beschikbaar binnen je organisatie, maar ze zijn verspreid, moeilijk toegankelijk en ongestructureerd. In deze blog legt Auke Akkerman, expert in data & analytics bij Quatronic, uit hoe je kunt beginnen met het verzamelen en omzetten van data in waardevolle inzichten. Daarnaast bespreekt hij enkele actuele trends en hun impact op de toekomst van data & analytics.

Groeien in data & analytics

Het analyseren van data, het opzetten van datascienceprojecten en het toepassen van machine-learningmodellen in businessomgevingen, dat is waar ik het grootste deel van mijn werkende leven al mee bezig ben. Dat is uitdagend omdat niet iedereen zit te wachten op ingewikkelde modellen in het werk wat al jaren op een bepaalde manier gebeurt. Machine-learning en datascience zijn concepten die moeilijk uit te leggen zijn aan mensen die geen ster zijn in abstract denken. Die weten niet goed wat ze ermee moeten en waarom het zou werken. Daarom is het bij Quatronic onze missie om deze concepten begrijpelijk en toegankelijk te maken voor iedereen. We willen onze data- en analyticstak verder uitbreiden zodat we nog beter kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Bij Quatronic hebben we veel mensen met een achtergrond in econometrie die gewend zijn om machine-learning- en optimalisatiemodellen te gebruiken om uitdagingen van organisaties aan te gaan.

Daarnaast zijn we ook druk bezig met het digitaliseren van primaire processen bij organisaties. Dan rijst al snel de vraag: hoe kun je data gebruiken voor zowel descriptive als predictive analytics om op zo’n manier die processen efficiënter te maken? Mijn rol is ervoor te zorgen dat we hierin groeien en beter worden.

Waarom is data & analytics zo krachtig?

Wat ik zo vet vind, is dat je met data kunt aantonen of iemands onderbuikgevoel klopt of niet. Je kunt onderbouwd laten zien wat er gebeurt en welke weg de organisatie het beste kan volgen. Het is krachtig om, zelfs als je niet de CEO bent, je organisatie een bepaalde richting op te laten bewegen door te laten zien wat de data zeggen. Welke processen kosten geld, waarom kom je als organisatie op die manier niet verder en wat levert het op als je het anders gaat aanpakken? Als je dat verhaal goed kunt verkopen en vertellen, kun je echt merkbare invloed uitoefenen en bijdragen aan de koers van een organisatie.

In de praktijk

Bij een van onze klanten, een energiebedrijf, hebben we gewerkt aan het voorspellen van kosten die ze betalen aan de netwerkbeheerder. Voorheen waren deze kosten marginaal, maar door de opkomst van duurzame energiebronnen is er een disbalans ontstaan in vraag en aanbod, wat heeft geleid tot stijgende kosten. Dankzij data-analyse konden we snel inzichtelijk maken hoe deze kosten waren opgebouwd, maar ook hoe ze slimmer voorspellingen konden maken. Hierdoor kan je besparingen realiseren op grote investeringen of operationele kosten.

Belangrijkste trends in de wereld van data & analytics: Gen AI

De grootste trend van dit moment is natuurlijk AI en dan met name Generative AI. Overal waar we komen, willen mensen er iets mee, ook al weten ze vaak nog helemaal niet precies wat, laat staan hoe. Ik krijg soms het gevoel dat iedereen denkt dat analysewerk volledig vervangen kan worden door AI. Gooi een Excel-bestand in ChatGPT of Microsoft Copilot en als bij toverslag worden alle data gevisualiseerd, geanalyseerd en krijg je een voorspelling voor de komende tien jaar. Geloof me, zo simpel is het niet; er zitten nog wel wat haken en ogen aan. Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat AI het werk van data-analisten gaat overnemen. Aan de andere kant is het ook gevaarlijk om te denken: zo'n vaart zal het niet lopen. Het klopt dat hypewoorden als blockchain ook alweer vergeten zijn, zonder veel impact te hebben gehad. Anderzijds mag je ook niet vergeten dat in 1998 mensen beweerden dat een mobiele telefoon onzin was. Grote kans dat je de boot mist als je denkt dat AI-ontwikkelingen niet belangrijk zijn.

De grote vraag is: wat is de invloed van AI op de wereld van data-analytics en wat gaat er veranderen? Ik geloof niet dat analisten overbodig worden, maar het ambacht van het schrijven van ingewikkelde queries zal minder belangrijk worden. Wat overblijft, is het belangrijkste: ideeën genereren en je inzichten verkopen binnen je organisatie. Een goede data-analyse kan de koers van een organisatie veranderen, maar daarvoor is overtuiging nodig, iets wat AI je niet gaat geven. Je moet op zoek gaan naar kleine details in de data die een koppeling hebben met hoe jouw business werkt. Is dit ruis of is dit echt een signaal, en moet je daarop acteren of niet? Het is mooi dat je data kunt analyseren, maar interpreteren is een ander verhaal. Ook het bedenken van welke data belangrijk is en hoe je je KPI’s inricht, is essentieel.

Datagovernance en compliance

Een andere trend is misschien wat saaier, maar wel heel ingrijpend: datagovernance en compliance. Met alle privacywetgevingen timmeren we onszelf misschien wel een beetje dicht. Wat mag je nog doen met al die data? Stel dat een klant zegt: ‘Ik wil dat je al mijn informatie verwijdert’, wat hun goed recht is, maar hoe ga je dat dan doen? Hoe combineer je dat met het feit dat iedereen op elk moment datagedreven inzichten kan krijgen? Dat is een uitdaging en daar moet je goed over nadenken. Datagovernance en compliance zijn altijd een beetje een ondergeschoven kindje als je mooie dingen aan het maken bent, maar het is wel heel belangrijk. Het is een duidelijke trend die organisaties niet mogen negeren.

Datageletterdheid

Datageletterdheid is een derde hot item. De wereld loopt warm voor datagedreven werken, maar lang niet iedereen begrijpt dat door en door. Het blijft toch vaak zo’n beetje hangen in de bovenlaag van mensen die analytisch kunnen denken. Je kan prachtige dashboards maken, maar lang niet iedereen begrijpt wat ze daarop zien. Daar moet je wel iets mee, anders ben je een groot deel van je organisatie kwijt. Als je niet uitkijkt, wordt die kloof steeds groter. Het is belangrijk dat je de inzichten die je uit je data haalt, goed uitlegt aan de organisatie. Waarom ga je een bepaalde kant op?

Meer weten?

Benieuwd wat data & analytics voor jouw organisatie kan betekenen? Bij Quatronic denken we graag met je mee. Of het nu gaat om het opstellen van een strategie, het bouwen van dashboards of complexe modellen die voorspellen of het echt waarde realiseren met die inzichten. Neem contact op met Auke om te ontdekken hoe we jouw data- en analyticsstrategie naar een hoger niveau kunnen tillen.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

know more

Get in touch with

Auke

Data & Analytics Lead | Business Technology Consultant