Ontdek de voordelen van sterke UX en UI voor jouw software. Fieke deelt inzichten over het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke software.
Steeds meer organisaties ontdekken het belang van een sterke gebruikerservaring (UX) en een intuïtieve gebruikersinterface (UI) bij softwareontwikkeling. Maar hoe zorg je ervoor dat software niet alleen functioneel is, maar ook prettig werkt voor de gebruiker? En wat levert dat op? Fieke Thijssen, Business Technology Consultant bij Quatronic, vertelt in deze blog over de uitdagingen en voordelen van goed UX- en UI-design.
Waarom UX en UI zo belangrijk zijn
Bij het ontwikkelen van B2B-applicaties ligt de focus voornamelijk op het ondersteunen van de – over het algemeen complexe – bedrijfsprocessen. Lange tijd werd er (te) weinig nagedacht over hoe eindgebruikers door de applicatie navigeren en wat hun ervaring daarbij is. Het resultaat? Schermen die overladen zijn met functionaliteiten en daardoor heel onoverzichtelijk zijn. Terwijl we privé steeds meer gewend raken aan intuïtieve apps en websites, vragen veel bedrijfsapplicaties om gedegen training. Zonde, want door software toegankelijker en intuïtiever te maken, vergroot je efficiëntie en tevredenheid bij eindgebruikers en haal je meer waarde uit je digitale transformatie.
De impact van een goede gebruikerservaring
De laatste jaren zien we een verschuiving. En gelukkig maar. Wanneer UX en UI vanaf het begin prioriteit krijgen, worden applicaties sneller omarmd door de organisatie. Vaak stuit je bij de introductie van een nieuw systeem op weerstand. Medewerkers vragen zich af waarom ze moeten overstappen, ‘zoals het nu werkt, werkt het toch prima?’ Maar als het nieuwe systeem intuïtief is en aansluit bij hun werkprocessen, neem je veel van die weerstand weg. Een goede gebruikerservaring en een intuïtieve gebruikersinterface zorgt ervoor dat medewerkers sneller én met plezier overstappen. Ook zie je dat, door eindgebruikers en andere stakeholders vroeg in het proces mee te nemen, er na oplevering minder vragen en problemen zijn. De tijd die je normaal kwijt bent aan support, wordt flink verkleind, wat je ook op de lange termijn tijd en geld bespaart.
Hoe Quatronic helpt
Bij Quatronic werken we met gespecialiseerde teams, ook wel guilds genoemd. Onze UX-UI Guild bestaat uit vijf professionals, ieder met een eigen expertisegebied. Vanaf de designsprints zijn de juiste experts betrokken bij een project en zij zorgen op basis van die input voor goed doordachte prototypes. Op basis van zo’n prototype kunnen gebruikers heel eenvoudig hun feedback geven voordat we met de daadwerkelijke ontwikkeling beginnen. Zo’n prototype biedt een heel fijne basis voor gebruikers om feedback te geven, nog voor we met de daadwerkelijke ontwikkeling beginnen. Is de indeling niet logisch? Wil je de knoppen anders geplaatst? In een prototype pas je dat eenvoudig aan, wat veel lastiger is als de applicatie al ontwikkeld is. Zo versnellen we het proces, omdat de ontwikkelaars meteen helder hebben wat er moet gebeuren. Met een visueel ontwerp voor zich kunnen zij doelgericht ontwikkelen, wat veel voordelen oplevert voor het project. Bovendien neemt het gebruik van prototypes onduidelijkheden weg. Feedback geven op iets concreets, is veel makkelijker en effectiever dan praten over een abstract concept. Gebruikers zien direct waar de applicatie naartoe gaat en kunnen concreet aangeven wat wel en niet werkt, zodat we samen tot een gebruiksvriendelijke, doeltreffende oplossing komen.
Wil je meer weten?
Benieuwd hoe jouw organisatie gebruiksvriendelijke software kan ontwikkelen? Neem contact op om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn voor een soepel ontwerp- en ontwikkelproces.
Op de hoogte blijven?
Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.