blog
26/8/24

Een digitale strategie voor CC Retail. Op weg naar een toekomstbestendig IT-landschap

This blog is machine translated to English.

Ontdek hoe CC Retail na een bedrijfssplitsing zichzelf opnieuw uitvond en een toekomstbestendig IT-landschap ontwierp met hulp van Quatronic.

CC Retail specialiseert zich in het leveren van duurzame, herbruikbare ladingdragers om de logistiek in de retailsector te ondersteunen en te optimaliseren. Na de splitsing van hun moederbedrijf stond de organisatie voor de uitdaging zichzelf opnieuw uit te vinden. Quatronic hielp CC Retail deze uitdaging om te zetten in een kans en ontwierp een toekomstbestendig IT-landschap.

De uitdaging: opnieuw beginnen na de splitsing

De splitsing van CC Retail van het moederbedrijf bood een unieke kans om nieuwe keuzes te maken over hun applicatielandschap. CC Retail vroeg Quatronic om een digitale strategie te ontwikkelen. Samen formuleerden we antwoorden op essentiële vragen zoals: Hoe ziet het huidige IT-landschap eruit? Wat zijn de belangrijkste bedrijfsprocessen? Wat zijn de technologische ontwerpprincipes? Waar zit de complexiteit? Is maatwerk noodzakelijk of volstaan de bestaande applicaties? En wat zijn de verwachte tijd en kosten voor de implementatie?

Het doel was om een toekomstbestendig bedrijf te creëren met duidelijke processen en ondersteunende systemen. Deze systemen moeten zowel gebruiksvriendelijk als efficiënt zijn voor medewerkers, en klanten de mogelijkheid bieden om zelf orders te plaatsen, contracten te tekenen en items te volgen in het klantenportaal.

De aanpak: een grondige analyse en strategische planning

We gingen grondig te werk door met alle medewerkers van CC Retail in gesprek te gaan en de bestaande werkwijzen te observeren. We verzamelden ervaringen met de huidige softwarepakketten en combineerden die met onze kennis van de nieuwste technologieën. We brachten vervolgens alle betrokkenen samen in een workshop waarin we de belangrijkste uitdagingen bespraken en de toekomstige richting visueel maakten.

Onze aanpak bestond uit drie fasen:

1. Onderzoeken van de huidige situatie, systemen en processen

· We analyseerden de strategie, doelen, huidige producten, diensten en organisatiestructuur van CC Retail.

· We onderzochten het bestaande IT-landschap en identificeerden de uitdagingen.

2.     Definiëren van de richting en het doel

· We ontwierpen de toekomstige bedrijfsprocessen.

· We stelden technologische principes vast die als leidraad zouden dienen.

3.     Ontwerpen van het toekomstige IT-landschap

· We creëerden de architectuur van het nieuwe IT-landschap.

· We maakten een implementatieplan voor de transformatie.

Het resultaat: een helder plan voor een toekomstbestendig IT-landschap

Onze inspanningen resulteerden in een duidelijk voorstel voor de inrichting van het IT-landschap, dat optimaal aansluit bij de corebusiness van CC Retail. Dit omvatte de selectie van bestaande pakketten en een voorstel voor welke modules nog ontwikkeld moesten worden. Voor de financiële en CRM-modules werd gekozen voor een bestaand pakket, gecombineerd met een Order-Management- en Warehouse-Management-oplossing in low-code. De userinterface werd op maat gemaakt in OutSystems, wat zorgt voor een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke klantervaring.

We stelden een gefaseerde aanpak voor: op korte termijn ligt de focus op winst behalen door automatisering en standaardisatie, het elimineren van oude systemen en het verminderen van licentiekosten. Op de lange termijn richt het plan zich op marktgroei en uitbreiding van producten en diensten. Het plan omvat ook een overzicht van de benodigde teams en de bijbehorende rollen en dataverantwoordelijkheden.

Integrale benadering

Het adviestraject, van start tot afronding van de digitale strategie, duurde twee maanden. Quatronic is de drijvende kracht achter het hele traject, waarbij we – zoals altijd – verder kijken dan alleen de technologie. We nemen alle bedrijfsprocessen en de mensen mee in onze aanpak. We identificeren welke processen essentieel zijn voor de corebusiness en om unieke oplossingen vragen, en welke processen ondersteund kunnen worden met bestaande oplossingen. Door deze integrale benadering hebben we een weloverwogen voorstel kunnen doen dat naadloos aansluit bij zowel de technologische als de operationele behoeften van de organisatie.

Benieuwd hoe Quatronic jouw bedrijf kan transformeren

Ben je geïnspireerd door het verhaal van CC Retail en wil je weten of we ook jouw organisatie kunnen helpen bij het navigeren door grote veranderingen? Ben je benieuwd wat onze ambitieuze, meedenkende en kritische consultants voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op met Natalie Brik. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen verbeteren.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

know more

Get in touch with

Natalie

Business Technology Consultant