blog
12/9/24

Transformeer je IT-landschap met een sterke digitale strategie

Kampt jouw organisatie nog met een versnipperd IT-landschap? In deze blog deelt Pieter-Bas hoe je deze uitdaging effectief kunt aanpakken.

Met alle technologische ontwikkelingen van vandaag de dag, is flexibiliteit in IT de sleutel tot succes. Kampt jouw organisatie nog met een versnipperd IT-landschap? Dan is de kans groot dat je minder grip hebt dan je zou willen. Hoe navigeer je naar een heldere digitale strategie die zorgt voor overzicht en controle? In deze blog deelt Pieter-Bas de Visser, Business Technology Consultant bij Quatronic, zijn inzichten over hoe je deze uitdaging effectief kunt aanpakken.

Waarom een heldere digitale strategie zo belangrijk is

Bij Quatronic ondersteunen we organisaties bij het ontwikkelen van IT-oplossingen, maar een goede IT-oplossing komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar moet een gedegen strategie aan ten grondslag liggen. We hebben gemerkt dat veel organisaties, zeker de organisaties die al wat decennia meedraaien, kampen met een IT-landschap dat niet volledig aansluit op de huidige businessbehoeften. Vaak is gekozen voor standaardoplossingen die niet flexibel genoeg zijn, waardoor er allerlei workarounds ontstaan, zoals het gebruik van ‘Excelletjes’ (shadow IT). Daarnaast veranderen businessprocessen met de tij, terwijl de IT-oplossingen vaak niet meegroeien. Een heldere digitale strategie is essentieel om een IT-landschap te creëren dat optimaal aansluit bij de business en flexibel genoeg is om mee te veranderen met toekomstige ontwikkelingen. Dit verbetert niet alleen de algehele prestaties van een organisatie, maar verhoogt ook de klanttevredenheid en versterkt het concurrentievermogen.

Onze beproefde methode: gestructureerd naar succes

In de zes jaren dat we inmiddels als Quatronic actief zijn, hebben we al heel wat organisaties – waaronder CC Retail – geholpen bij het ontwikkelen van een sterke digitale strategie. Dit bleek zo succesvol dat we besloten deze aanpak vast te leggen in een gestructureerde methode, waarbij we in korte tijd de belangrijkste prioriteiten naar boven halen en duidelijke knopen doorhakken voor de toekomst.

In vier stappen naar een digitale strategie

Het ontwikkelen van een digitale strategie is opgedeeld in vier overzichtelijke fases. Elke fase heeft een duidelijk resultaat, wat op zichzelf al heel waardevol is. Door het proces op deze manier te structureren, zorg je ervoor dat je niet alleen een duidelijke digitale strategie kunt formuleren, maar deze ook effectief kunt uitvoeren. Uiteindelijk leidt dit tot betere prestaties en een competitief voordeel.

1. Definiëren van het probleem en analyse van de huidige situatie

·       Doel: Het probleem definiëren en de huidige situatie analyseren.

·       Aanpak: Onderzoek hoe de zaken nu gaan, analyseer wat de huidige processen zijn en hoe de organisatiestructuur eruitziet. Identificeer afhankelijkheden, pijnpunten, rollen, verantwoordelijkheden en de staat van het IT-landschap.

·       Resultaat: Aan het einde van deze fase heb je een duidelijk beeld van de huidige situatie, wat de basis legt voor de volgende stappen.

2. Bepalen van de gewenste toekomst en de visie en planning

·       Doel: Een duidelijke toekomstvisie en high-level planning opstellen.

·       Aanpak: Bepaal je digitale ambities: waar wil je over vijf jaar staan? Op basis daarvan schetsen we een duidelijke en visuele visie, zodat de hele organisatie geïnspireerd raakt en meegenomen wordt in het verhaal. We identificeren benodigde rollen en verantwoordelijkheden om deze visie te realiseren. We onderzoeken welke nieuwe processen moeten worden geïmplementeerd, en kijken ook naar de technologische fit. Stel dat er behoefte is aan een beter klantenmanagementsysteem, dan evalueren we wat er al beschikbaar is en of je dit effectiever kunt inzetten. Is er niets, dan kijken we welk nieuw systeem het beste past.

·       Resultaat: De ideale toekomstvisie ligt vast.

3. Routekaart en prioriteiten

·       Doel: Een routekaart naar de toekomst ontwikkelen en prioriteiten stellen.

·       Aanpak: Analyseer de organisatorische behoeften, zoals de noodzaak voor een CTO of extra IT-personeel. Deel de weg naar de ideale toekomst op in beheersbare projecten. Stel teams samen en wijs projectleiders aan, rekening houdend met tijd, budget en capaciteit.

·       Resultaat: Een gedetailleerd actie- en communicatieplan en een implementatieplan.

4. Implementatie van de digitale strategie

·       Doel: De digitale strategie in de praktijk brengen.

·       Aanpak: Voer de stappen en prioriteiten uit zoals vastgelegd in de vorige fases. In deze fase leiden wij vaak het programmamanagement. Hoewel we zelf IT-oplossingen bouwen, blijven we altijd objectief. Als blijkt dat het low-code-platform van OutSystems niet de beste oplossing is, dan kunnen we een ondersteunende rol spelen bij het realiseren van de strategie.

·       Resultaat: De nieuwe digitale strategie is geïmplementeerd, met continue evaluatie en aanpassingen waar nodig.

Meer weten?

Herken je de uitdagingen in je eigen organisatie? Ben je klaar om de controle te nemen over je IT-strategie en echte vooruitgang te boeken? Neem dan contact op met Pieter-Bas. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken hoe we jouw digitale strategie naar een hoger niveau kunnen tillen. Zet vandaag nog de stap naar een gestroomlijnde, toekomstbestendige IT-omgeving.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

meer weten

Neem contact op met

Pieter-Bas

Digital Strategy Lead | Business Technology Consultant