De weg naar succes begint met het begrijpen van de business. Frank Grooten neemt je mee in deze belangrijke fase.
In de wereld van softwareontwikkeling zijn er talloze tools, talen en methodologieën waar je uit kunt kiezen om applicaties te bouwen. Wat je ook kiest uit deze enorme gereedschapskist, er is één essentiële stap die vaak over het hoofd wordt gezien. Elk succesvol softwareproject begint bij het 'afpellen van de business'. In deze blog neemt Frank Grooten, partner bij Quatronic, je mee in deze belangrijke fase van softwareontwikkeling.
Het belang van begrijpen
Als softwareontwikkelaars zijn we er niet alleen om te bouwen wat er wordt gevraagd, daarover schreef Wouter al eerder een blog. Wij ontwikkelen applicaties die organisaties helpen bij het realiseren van hun strategie. Als wij bij een opdrachtgever binnenkomen, weten de mensen vaak wel dát er ruimte is voor verbeteringen, maar de uitdaging is hoe ze dat moeten realiseren. Voor ons is een belangrijk startpunt in het proces dan ook onze design-thinking-workshop.
Snelle deep-dive
Zo'n workshop helpt ons om in een paar dagen tijd te begrijpen wat het probleem precies is en wat de bijbehorende oplossing is. Zo ontwikkelen we een diepgaand begrip van hoe het bedrijf functioneert, wat de kernbehoeften zijn en hoe deze zich vertalen naar specifieke doelstellingen voor de organisatie of afdeling waarmee we samenwerken. Pas nadat we dat grondig hebben geanalyseerd en 'afgepeld', kunnen we een waardevolle partner worden en echt deel uitmaken van de organisatie.
Doel en middel
Het begint dus met het begrijpen van de organisatiestrategie, hoe deze zich vertaalt naar de strategie van een specifieke afdeling, en het identificeren van belangrijke stakeholders. We moeten het hele speelveld begrijpen. Vervolgens duiken we in het proces: hoe verloopt het huidige proces? Waar liggen de verbeterkansen? Wat functioneert niet goed? Wat wel? Wat zijn de doelstellingen en is het duidelijk of deze daadwerkelijk worden behaald? Wat we regelmatig zien is dat mensen doel en middel verwarren. Een logistieke tool an sich is geen doel; het gaat erom wat je wilt bereiken met die tool. Vaak ontbreekt een scherpe formulering van wat er precies bereikt moet worden en hoe dit moet gebeuren. Wij creëren van een holistisch beeld en zorgen ervoor dat niets over het hoofd wordt gezien.
Van vragen naar meedenken
Dit is waarom we al jaren onze 'afpel'-aanpak hanteren. We trainen al onze medewerkers hoe ze zo efficiënt mogelijk een compleet beeld van een organisatie kunnen krijgen. We willen alle facetten van een bedrijf begrijpen, inclusief de verschillende termen die in gesprekken opduiken. Bijvoorbeeld, wanneer iemand praat over het orderproces, gaan we dieper in op de details. Welke businessobjecten zijn erbij betrokken? Hoe verhouden deze objecten zich tot elkaar binnen het proces? Pas als we een volledig begrip hebben van hoe een organisatie functioneert en hoe het in de toekomst wil opereren, gaan we aan de slag. Daardoor kunnen we niet alleen helpen bij het uitwerken van oplossingen, maar kunnen we ook zelf waardevolle bijdragen leveren, in plaats van alleen maar vragen te stellen.
Gezamenlijk kompas voor succes
Een van de bijwerkingen van deze werkwijze is dat het verschillende mensen in een organisatie dichter bij elkaar brengt. Het proces zorgt ervoor dat teams dezelfde taal gaan spreken en een breder begrip ontwikkelen van de uitdagingen en de oplossingen. Het is als het creëren van een gezamenlijk kompas voor de weg naar succes.
Nieuwsgierig?
Ben je benieuwd wat onze ambitieuze, meedenkende en kritische consultants voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Of wil ben je er zelf klaar voor zo’n allround professional te worden. Neem dan contact op met Frank Grooten via mail of geef hem een belletje op 06 48 28 46 70. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen verbeteren.
Op de hoogte blijven?
Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.