Artificial intelligence, machine learning en blockchain. Je hebt er allemaal weleens van gehoord, maar je hebt geen idee of je er iets mee moet en zo ja, wat je er dan mee moet. In deze blog pleit Frank Grooten, partner bij Quatronic, ervoor om gewoon bij het begin te beginnen. Wil je je bedrijf laten groeien, leg dan eerst een goed fundament. Die poeha, die komt later wel. Of niet…
Een hype is leuk, maar begin bij je doelstelling
Elke keer als er een nieuwe technologie opkomt, weten veel organisaties niet hoe snel ze ermee aan de slag moeten. Toen, in de late twintigste eeuw, augmented reality zijn intrede deed, sprongen veel bedrijven direct op die AR-trein, zonder enig besef te hebben van hun bestemming. Er werden teams samengesteld die zich volledig toelegden op het benutten van de mogelijkheden van AR. Of ze er commercieel gezien ooit voordeel van hebben gehad of dat het überhaupt geïmplementeerd is, waag ik te betwijfelen. In plaats van halsoverkop met een specifieke technologie aan de slag te gaan, is het belangrijk om eerst je doelstellingen helder te hebben. Wie bijvoorbeeld data uit verschillende systemen wil samenbrengen en makkelijk toegankelijk maken, heeft daar geen augmented reality of een andere fancy technologie voor nodig.
De kracht van goede data
Dit fenomeen zien we elke keer als er een nieuwe technologie opduikt. Voor je met een iets als kunstmatige intelligentie of machinelearning aan de slag gaat, moet je eerst de basis op orde hebben. Garbage in, garbage out is niet voor niets een gevleugelde uitspraak. Dat was zo met de allereerste computer, maar dat is met alle slimme technologieën van vandaag de dag nog steeds het geval. Als je waardeloze data ergens instopt, moet je niet verbaasd zijn als je waardeloze conclusies terugkrijgt. Veel organisaties worstelen met het samenbrengen van data uit verschillende systemen in verschillende formaten. Begin dan eerst met het netjes structureren en toegankelijk maken van je data. Pas dan kunnen slimme analytics-oplossingen zoals AI of machine learning iets toevoegen. Hetzelfde geldt overigens ook voor minder spannende, maar even belangrijke business-intelligence (BI)-rapportages en -analyses.
Stapsgewijs groeien naar volwassenheid
Er zijn meerdere lagen van technologische volwassenheid waarin een bedrijf kan verkeren. Veel ondernemers willen het liefst in no-time doorstoten naar het hoogste niveau van volwassenheid. Maar is dat ook de slimste weg om bij je uiteindelijke doel te komen? Soms is het beter om het groeiproces heel zorgvuldig en stap voor stap te doorlopen. Ons team helpt organisaties bij het definiëren van hun doelstellingen en het bepalen van de juiste stappen om daar te komen. Dit betekent dus niet dat je direct allerlei spannende technologieën als artificial intelligence, machinelearning en blockchain moet omarmen. Begin met het bouwen van een solide fundament.
Eerst data, dan de analytics
Bij Quatronic werken we met OutSystems om robuuste applicaties te bouwen die zorgen voor een goede beschikbaarheid en uniformiteit van data. Daarnaast richten wij ons op Microsoft Azure Synapse en Power BI om data samen te brengen en te analyseren. Veel bedrijven werken met verschillende systemen en hebben behoefte aan het samenbrengen van data voor betere inzichten. Dat doen wij door allereerst data op een uniforme en toegankelijke manier beschikbaar te maken. Vervolgens laten we daar allerlei analyses op los. Het begrip ‘data-analytics’ zijn niet alleen twee woorden, het zijn ook twee verschillende stappen in het proces. Met onze expertise in data-integratie, data-analyse en low-code-applicatieontwikkeling helpen we je om je data bij elkaar te krijgen, inzichtelijk te maken en de juiste rapportages te genereren. Zo kun je datagedreven beslissingen gaan nemen en zo je bedrijf verder laten groeien. Zonder onnodige poespas.
Nieuwsgierig?
Wil jij ook gebruik kunnen maken van het collectieve geheugen van Quatronic en ben je benieuwd hoe low-code jouw organisatie kan transformeren en wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met me op via e-mail of geef me een belletje op 06 48 28 46 70.
Op de hoogte blijven?
Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.