blog
19/3/24

De transformatie van CC Retail: Een verhaal van innovatie en samenwerking

Natalie Brik van Quatronic deelt haar ervaringen met de transformatie van CC Retail en hun reis naar een nieuwe toekomst.

Sta je aan de vooravond van een grote verandering binnen je organisatie en vraag je je af hoe je dit het beste kunt aanpakken? In deze blog deelt Natalie Brik, Business Technology Consultant bij Quatronic, haar ervaringen met de recente transformatie van CC Retail. CC Retail richt zich op het leveren van duurzame, herbruikbare ladingdragers om de logistiek in de retailsector te ondersteunen en te optimaliseren. Na een bedrijfssplitsing moest de organisatie zichzelf opnieuw uitvinden. In deze blog vertelt Natalie hoe Quatronic CC Retail heeft geholpen, niet alleen met een IT-oplossing, maar ook met een visie voor de toekomst.

Het begin van een nieuwe reis voor CC Retail

Na de splitsing van het moederbedrijf stond CC Retail voor een fikse uitdaging. De organisatie moest zich allereerst losmaken van de werkwijze van de moederorganisatie en bepalen hoe zij haar eigen processen wilde inrichten. In eerste instantie kon men nog wel even vooruit met de software van het moederbedrijf, maar binnen een jaar moest er een eigen logistieke IT-oplossing staan, die naadloos zou aansluiten bij hun unieke wensen en behoeften. CC Retail schakelde ons in een vroeg stadium in. Daarbij keken we niet direct naar de juiste technologische oplossing, maar gingen we, samen met het team van CC Retail, eerst op zoek naar de kern van het bedrijf en hoe het wilde opereren in de toekomst.

In de praktijk: een diepgaande duik in de logistiek van CC Retail

We onderzochten hoe de bedrijfsprocessen eruitzagen, wat daarvan gedigitaliseerd kon worden en wat niet, waar de inefficiënties lagen. We spraken niet alleen met het management, maar juist ook met de mensen op de werkvloer. Wat zouden zij anders doen als ze de kans kregen alles opnieuw te doen? Door mee te gaan naar de depots en met medewerkers te praten, kregen we diepgaand inzicht in wat belangrijk is voor alle spelers in het proces. Dankzij onze praktijkgerichte benadering, met een open blik en bereidheid om te leren en observeren, konden we een oplossing ontwerpen die perfect aansloot bij hun werkelijke behoeften.

De Quatronic-aanpak: verder kijken dan de techniek

Wij hebben niets met standaardlijstjes en -werkwijzen. Wij nemen echt de tijd om de business van onze klanten tot in de haarvaten te begrijpen. Frank legde al eerder uit in een blog, dat wat ons betreft het bouwen van goede software begint met het afpellen van de business. Zeker in een situatie als die van CC Retail, betekent dit dat je moet meedenken over de bedrijfsprocessen, je inzichten terugkoppelen naar de opdrachtgever en samen daarop reflecteren. Zo hebben we, voordat we naar een technische oplossing keken, eerst geholpen met het creëren van een visie en een toekomstbeeld voor de organisatie. Het is heel boeiend en leerzaam om al zo vroeg in het proces betrokken te zijn.

Onderscheidend vermogen

In de eerste maand van ons project met CC Retail hebben we ons dus voornamelijk gericht op het meedenken over wat hun corebusiness precies inhoudt. Dát is immers waar je het verschil mee maakt. Je gaat je niet van je concurrenten onderscheiden met je boekhoudpakket of kantoorapplicatie. Daarna hebben we CC Retail geadviseerd om voor een low-code-oplossing te kiezen. We presenteerden verschillende alternatieven en legden de voor- en nadelen van elke optie uit. Uiteindelijk heeft CC Retail besloten om ons advies te volgen.

Een succesvolle realisatie en implementatie: van strategie naar actie

Na het uitgebreid formuleren van de visie en digitale strategie – een fase die op zichzelf al een compleet en waardevol project vertegenwoordigde – was het tijd voor de volgende stap: de implementatie. Deze fase sluit natuurlijk naadloos aan op de strategische planning, maar wij zien dit wel echt als apart project. Dit onderstreept dat wij als Quatronic niet alleen IT-oplossingen bouwen, maar juist ook als strategische partner in het formuleren van digitale strategieën fungeren. Zo kunnen we organisaties helpen met het opstellen van een digitale visie, ongeacht of ze direct overgaan tot de implementatiefase. De ontwikkelde applicatie voor CC Retail, die we binnen de geplande tijd realiseerden en implementeerden, is een voorbeeld van hoe deze twee fasen samen voor een naadloos eindresultaat kunnen zorgen. We hebben veel complimenten gekregen over hoe gebruiksvriendelijk en intuïtief de applicatie is. Zelfs na personeelswisselingen, waarbij nieuwe mensen het systeem moesten overnemen zonder uitgebreide training, bleek dat iedereen het systeem snel begreep. Voor ons het bewijs dat we niet alleen de juiste strategische koers hebben uitgezet, maar deze ook effectief tot uitvoering hebben gebracht.

Nieuwsgierig?

Ben je geïnspireerd door het verhaal van CC Retail en wil je weten of we ook jouw organisatie kunnen helpen bij het navigeren door grote veranderingen? Ben je benieuwd wat onze ambitieuze, meedenkende en kritische consultants voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Of wil ben je er zelf klaar voor zo’n allround professional te worden? Neem dan contact op met Natalie Brik via mail of geef haar een belletje op 06 82 42 56 04. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen verbeteren.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

meer weten

Neem contact op met

Natalie

Business Technology Consultant